dinsdag 23 juli 2019

Nieuwe meter

Mooi in de afgesproken tijdspanne kwam de monteur van Enexis om een nieuwe energiemeter te installeren.

Hij kon een slimme meter installeren. Ja prima waarom niet. Maar dan moest hij ook een slimme gasmeter installeren. Ja prima waarom niet. Hij wilde even zien waar de gasmeter zat en vroeg zich hardop af of dat wel zou passen.

Hij begon eerst maar eens met de energiemeter. Hij zei gelijk al dat het leidingwerk oud was. Ja dat zou goed kunnen. Al snel zei hij dat hij even een collega met meer ervaring ging inschakelen om te helpen. Ik hoorde hem bellen met kantoor: "dit is oud en dat is normaal geen probleem maar dit is ECHT HEEL OUD". Collega zou komen en hij ging in die tussentijd maar met de gasmeter aan de slag.

Er had iets gelekt in de kelderkast waar de gasmeter zit. Hij vroeg of ik dat misschien wilde schoonmaken nu de meter eruit was en ik er bij kon. Prima. Het was een beetje lastig zonder warm water (de stekker van de CV ketel moest eruit en de stroom was er af) maar onder toeziend oog van de monteur poetste ik de vloer netjes schoon.

De nieuwe gasmeter pastte prima, er bleef nog meer ruimte over dan met de oude zelfs.

De nieuwe gasmeter zat er in, de collega was nog niet gearriveerd en de monteur begon maar vast met de administratie.

De collega bleek een praatgrage meneer. Omdat ik weinig anders kon doen had ik mijn haakwerk maar opgepakt en hij vroeg of ik dat graag deed. Euh ja inderdaad. Hij knutselde ook graag. Aan oude auto's. Hij had een oldtimer opgeknapt. Ik vroeg of hij het hele ding dan uit elkaar haalde en dan weer in elkaar zette, want dat had ik gehoord van een collega wiens man dat ook deed en dat klopte ook bij collega monteur. Maar hij was nu met een auto bezig "naar eigen patroon".

De eerste monteur kwam me het oude leidingwerk nog laten zien. Had ik er maar een foto van gemaakt. Het was nog omkleed met jute.... Waarschijnlijk was het, vanaf de bouw van het huis in 1946, nooit vervangen vermoedde hij.

Natuurlijk had ik, voordat de monteur kwam, de meterkast geïnspecteerd. Tja wie kijkt daar nou dagelijks in? En daar kwam ik dus iets bijzonders tegen.


Ik kan me niet herinneren dat die van mij zijn geweest. Ik kijk maar niet veel verder, je weet nooit wat je tegenkomt in een kast toch?


4 opmerkingen:

  1. Wat een mop, dat zullen de monteurs toch niet hebben laten staan?? 😀

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha dat zou een mooie mop zijn. Die pantoffeltjes had ik er al uitgehaald voordat de monteur kwam. Maar waar ze vandaan komen weet ik niet. We wonen hier toch al heel wat jaartjes.

      Verwijderen
  2. O jee..... slofjes van de eerste bewoner?
    In elk geval heb je je nieuwe meters...... en aardige monteurs!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Muiltjes dat zijn vast antiquteitjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Mikkie

Mikkie Corona. Hij is in de tweede helft van maart ons huishouden komen versterken, vandaar Corona :) Hij is gek op doppinda'...